Trénovat a jíst jako profesionál ?

Kopírování tréninkových a nutričních plánů profesionálního sportovce

Často narážím na úkaz, který je problematický, nebezpečný a někdy i směšný. Prolíná veškeré sporty, a jak by si mohla pomyslet většina z vás, je pravidlem převážně pro začátečníky, ale není to pravda. Objevuje se i u pokročilých sportovců od kulturistiky až po atletiku.

O co jde? O kopírování výživových a tréninkových programů profesionálních sportovců. Někdo si možná řekne, že chce být dobrým sportovcem tak prostě bude trénovat jako někdo z jeho idolů. Přece jenom když už to někdo dotáhne na profesionálního sportovce tak ví, co dělá ne?

Takovéto jednání bude mít za následek vaší stagnaci a hlavně devastaci vašeho zdraví. Většina lidí si totiž neuvědomují spoustu podstatných faktů. Nepopírám, že profesionální sportovec nejspíše bude vědět, co dělá a proč, ale uvědomte si, že se zaměřuje na svůj trénink, svůj progres, své tělo a jeho možnosti. Jeho plánování nutričního a tréninkového programu rozhodně nevypadá tak, že sedne k počítači a vybere si první trénink, který se mu líbí a jídelníček, který mu chutná a má na něj peníze.

Za profesionálním sportovcem stojí faktor, který ve výsledku není vidět, ale v reálu je dost podstatný – množství lidí, které má zajistit sportovcův nejlepší výkon, co možná nejméně zdravotně závadný. Sportovní lékař, trenér, nutriční terapeut či poradce, fyzioterapeut, masér, endokrinolog, různí preventisté – asi takto vypadá základní složení okruhu lidí, kteří zajišťují výše popsanou činnost. Tréninkové a nutriční programy profesionálních sportovců jsou stavěny přesně na míru, přesně pro daného sportovce, jeho stav a jeho možnosti. Pokud je to nutné, tak při jakékoliv změně stavu v nějakém ohledu sportovcova života se okamžitě opravují. Často je jejich tělo vyháněno na pomyslné hranice lidských možností a někdy i daleko za tyto hranice, což je zdravotně velmi nebezpečné, ale uvědomte si, že prof. sportovec disponuje možnostmi tyto dopady zmírnit.

Dále je značně přehlížený fakt, že profesionální sportovci často započali svojí kariéru už jako malé děti. Většinou jsou to talenti, již od mala vypiplávaní. Jejich výkonům a jejich postavě předcházelo tisíce hodin těžkého a plánovaného úsilí. Jejich regenerační stropy a možnosti jsou nepředstavitelně výše než u člověka, který se právě rozhodne začít cvičit.

Dalším přehlíženým faktem a pro většinu lidí neviditelným je doping, který posunuje takto trénované sportovce do jiné dimenze, která nemá s normálním smrtelníkem většinou nic moc společného. Sportovci dovolí trénovat daleko tvrději, jíst více živin, cítit méně bolesti, vydržet déle, mít více energie atd. Nehledě na to, že sportovec, který již dopuje, často užívá i řadu léků pro prevenci problémů, které mohou nastat při takto těžkém zatížení a tudíž do jisté míry snižuje dopady jeho náročné práce.

Pokud se „obyčejný“ člověk, který není geneticky zázračně obdarován a nemá stejné možnosti, rozhodne cvičit tréninkový program takového sportovce a jíst podle jeho nutričního plánu (mnohdy i přesnou gramáž, což je opravdu směšné), tak se brzy dostaví účinky, které by se dali nazvat jako náraz do zdi. Z pravidla dost silný.

Základní rizika kopírování tréninkových a nutriční plánů profesionálních sportovců

  • Stagnace
  • Přetrénování
  • Stresové zranění pohybového aparátu
  • Chronické deformity páteře
  • Chronický únavový syndrom
  • Narušení hormonálního profilu

Komentáře


branibora
2 let 16 dní zpátky

zatraceně dobrej článek o reálným problému… share

Radek P.
2 let 20 dní zpátky

trefa přímo do černého